متفرقه

نکات و توصیه های مهم برای والدین در تربیت فرزندان

توصیه های والدین: توصیه های کودکانه

پرورش و بزرگ کردن کودکان کار آسانی نیست. در این بخش از زندگی ضرب المثل راه رفتن و حرف زدن کاربرد زیادی دارد. کودکان شما همانند یک اسفنج خواهند بود و موارد زیادی را فقط با مثال های شما یاد می گیرند. در این مقاله نکاتی وجود دارد که شما را برای تبدیل شدن به یک پدر و مادر موفق راهنمایی می کند.

1. ارتباط برقرار کنید

همانطور که ممکن است بارها شنیده باشید، ارتباط در هر رابطه ای کلیدی است و این در رابطه والدین و فرزند بسیار صادق است. این پایه و اساس رشد مهارت های ارتباطی کودک شما را می گذارد. از هر فرصتی برای صحبت با کودکتان استفاده کنید، حتی زمانی که او هنوز نمی تواند پاسخ دهد. برای کسی که از بیرون به داخل نگاه می کند، ممکن است عجیب به نظر برسد که شما در حال تعریف کردن کارهایی هستید که برای کودک خود انجام می دهید، اما برای رشد کودک شما معجزه می کند!

زمانی که کودک شما بزرگ تر می شود، برقراری ارتباط حتی از این هم مهم تر خواهد بود. گفتن این جمله ممکن است در این مرحله کافی نباشد. شما باید همه چیز را توضیح دهید، احساسات خود را ابراز کنید و فرزندتان را تشویق کنید که همین کار را انجام دهد. تمرین مهارت های مذاکره را شروع کنید، زیرا موارد زیادی از آن وجود خواهد داشت.

2. از مقایسه بپرهیزید

هر کودکی متفاوت است، هر کودکی منحصر به فرد است. با تبدیل شدن به پدر و مادر فرزندان بیشتری، این را در بین فرزندان خود نیز متوجه خواهید شد. هر کودک خلق و خوی متفاوتی دارد: برخی از آنها برون گرا و برخی دیگر محتاط هستند. ممکن است نوزادی راحت روی دستان خود داشته باشید یا کودکی پرخاشگر داشته باشید. سطح فعالیت هر کودک متفاوت خواهد بود، و هر کودک به طور متفاوتی با موقعیت ها سازگار می شود. بنابراین، این در مورد داشتن یک نوزاد “خوب” در مقابل یک کودک “بد” نیست. به جای مقایسه فرزندتان با فرزندان دیگران، فرزندتان را همان طور که هست بپذیرید و یاد بگیرید که به جای مخالفت با خلق و خوی (و سرعت رشد) او کار کنید!

3. یک مثال خوب تنظیم کنید

به الگوهای نقش آفرین در زندگی تان فکر کنید: چه کسانی بودند؟ شاید پدر و مادر شما بودند. از این فرصت استفاده کنید تا الگویی برای فرزندتان باشید. کودکان کوچک تر تاثیرپذیر هستند و همه چیز را تقلید می کنند. رفتارهای مدل مانند احترام، مهربانی، مدارا، دوستانه بودن، صداقت و از خود گذشتگی را الگو قرار دهید. قانون طلایی رفتار با دیگران به گونه ای است که شما می خواهید با آن ها رفتار کنید.

4. با هم بازی کنید

بازی فقط سرگرمی و بازی نیست – بازی با کودک شما همچنین به او کمک می کند تا مهارت های مختلف زیادی را توسعه دهد و به او نشان دهد که دوستش دارد. بازی کلید یادگیری و رشد مغز سالم در نوزادان و کودکان خردسال است و برای ایجاد روابط قوی مهم است. مهارت‌های عاطفی-اجتماعی که فرزندتان از بازی با شما به دست می‌آورد می‌تواند به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس او کمک کند. این همان لحظه پیوندی است که نمی خواهید بخشی از آن را از دست بدهید.

5. با هم بخوانید

لازم نیست با خواندن کتاب بزرگ شوید تا بدانید خواندن برای بچه ها چقدر مهم است. هیچ وقت برای شروع خواندن کتاب برای بچه های کوچک زود نیست، از کودکی شروع کنید. خواندن به رشد مهارت های زبان و سواد کودک شما کمک می کند. خواندن و صحبت کردن با آن ها هر روز می تواند تاثیر فوق العاده ای در رشد آن ها داشته باشد و فقط در آینده به نفع آن ها خواهد بود.

نکات والدین: توصیه های شخصی

همانطور که سفر فرزندپروری خود را آغاز می کنید، ممکن است متوجه شوید که هویت شما شروع به تغییر خواهد کرد، رابطه شما با شریک زندگی تان متفاوت خواهد بود، و بسیاری از چیزهایی که فکر می کردید مهم هستند در مقایسه با والدین کمرنگ می شوند. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا در دریای احساساتی که ممکن است تجربه کنید، قدم بزنید.

1. به دوران کودکی خود فکر کنید

زمانی که شما پدر و مادر می شوید، ممکن است خاطرات زیادی از دوران کودکی تان به ذهنتان خطور کند. ممکن است بعضی از چیزهای بدی که تا به حال به آن ها فکر نکرده اید به ذهنتان خطور کند. این زمان خوبی است که به آن ها فکر کنید. به این فکر کنید که پدر و مادرتان چگونه شما را بزرگ کرده اند. شاید چند مورد از چیزهایی که شما می خواهید با فرزندتان متفاوت انجام دهید، وجود داشته باشد.

2. رابطه خود را گرامی بدارید

مراقبت از نوزاد می تواند بر رابطه شما با همسرتان تأثیر بگذارد. برای والدینی که تازه به دنیا آمده اند، طبیعی است که قبل از بچه دار شدن، زندگی خود را به عنوان یک زوج از دست بدهند. همچنین ممکن است متوجه شوید که شما و شریک زندگیتان نظرات متفاوتی در مورد فرزندپروری دارید، و این اشکالی ندارد. مطمئن شوید که خطوط ارتباطی خود را باز نگه دارید و با هم در طرح ریزی برنامه ای که می خواهید برای کدام تکنیک ها یا استراتژی های فرزندپروری استفاده کنید، کار کنید. با یکدیگر صبور باشید و زمانی را برای یک شب قرار بگذارید. اگر می توانید، از یک پرستار بچه، دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا زمانی که شما و شریک زندگی تان اوقات خوبی را با هم می گذرانید، کودک شما را تماشا کند.

3. از خودتان مراقبت کنید

ممکن است متوجه شوید که پدر و مادر جدید بودن زمان کمی را برای شما باقی می گذارد. اغلب اوقات وقتی در کنار فرزند کوچک خود هستید، کاره ای روزمره مراقبت از خود مانند مدیتیشن، تناسب اندام، یوگا یا حتی استراحت با یک کتاب خوب و یک لیوان قهوه را انجام می دهید.

ولی این نکته مهم است که شما برخی از روتین های مورد علاقه خود را برای حفظ سلامتی خود انجام دهید.به عنوان مثال از همسر خود یا یکی از اعضای خود بخواهید زمانی که شما در حال انجام یوگا هستید مراقب کودکتان باشند. با رشد کودک شما و گذشت زمان، شما زمانی بیشتری را برای معرفی روتین های مورد علاقه خود پیدا می کنید

4. فقط نفس بکشید

یک نفسی بگیر! اگر لازم داری گریه کن درست خواهد بود. فرزندپروری شغل بزرگی است، یکی از بزرگترین کارهایی که احتمالا تا به حال داشته اید. ممکن است عوارض عاطفی بر شما وارد کند. این می تواند شما را مضطرب و یا در لبه پریشان کند. می تواند به شما استرس وارد کند این بسیار مهم است که هرگز ناراحتی خود را از کودک خود بیرون نکنید. آنها را تکان ندهید و ضربه نزنید. اگر تا به حال احساس خستگی می کنید، عقب نشینی کنید و نفس بکشید. اگر نیاز به تخلیه هوا دارید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید. وقتی خودتان را به یاد آورید، احساس خیلی بهتری خواهید داشت

5. برای قدردانی از هر لحظه وقت بگذارید

شما به عنوان یک خانواده جدید خیلی راحت تر می توانید خود را روی اتوپایلوت قرار دهید. مخصوصا در هفته های ابتدایی که تنها کاری که انجام میدهید غذا دادن به کودک و تعویض پوشک او است. ولی در بین همه این شلوغی ها گاهی باید به عقب برگردید و همه کارها را در دست بگیرید. به خودتان برای انجام کارها پاداش دهید. نگاه ها و لبخندهای فرزندتان تمام نگرانی هایتان را از بین خواهد برد.

از دیگر توصیه های مهم در تربیت کودک میتوان به موارد زیر اشاره کرد

زمینه فعالیت های بدنی را برای کودک خود فراهم کنید، برای برقراری ارتباط با کودک خود از زبان اشاره استفاده کنید، همیشه به آنها ابزار علاقه کنید، اجازه دهید کودک خودش غذای مورد علاقه اش را انتخاب کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا