سفر و گردشگری

معرفی و توضیح انواع گردشگری

گردشگری اخلاقی

گردشگری اخلاقی به گردشگری اطلاق می شود که منافع مردم و محیط زیست درگیر باشد. این با مفاهیم گردشگری پایدار و گردشگری مسئولانه هماهنگ است و به شدت توسط تعدادی از گروه‌های فشار و سازمان‌های غیردولتی مانند Tourism Concern حمایت می‌شود. گردشگری اخلاقی یکی از انواع گردشگری است که در طیفی از انواع گردشگری یافت می شود.

گردشگری قومی

گردشگری قومی شاخه ای از گردشگری فرهنگی است که حول یادگیری درباره یک قومیت خاص جریان دارد. گردشگری قومی به درک عمیق فرهنگ و سنن یک قومیت کمک می کنند. توریست های گردشگری قومی مایلند که از خانه های افراد بومی و سبک زندگی آن ها دیدن کنند و با فرهنک و آداب و رسوم آن ها آشنا شوند. در این نوع از تورسیم گردشگران با مردم محلی با صورت مستقیم ارتباط برقرار می کنند، در مراسمات و جشن های آن ها شرکت می کنند، در محل زندگی آن ها قدم میزنند و در کل با سبک زندگی آن ها آشنا می شوند. علاوه بر این انجام فعالیت های مثل بازدید از یک موزه قومیتی یا نمایشنامه نیز می تواند شامل گردشگری قومی باشد.

مزایای گردشگری قومی

1-آشنایی با فرهنگ هایی قدیمی و اصیل ایرانی

2- تلاش برای حفظ این فرهنگ های اصیل

3- درآمدزایی برای افراد محلی

4- کمک به توسعه مناطق بومی

5- تلاش برای حفظ نگهداری محیط زیست منطقه

6- فرصت عالی برای بازاریابی محصولات محلی

7- محافطت از گونه های در حال انقراض

گردشگری تجربی

گردشگری تجربی برگرفته از مفهوم یادگیری تجربی است که به موجب آن فرد از طریق تجربیات خود می آموزد و معنا می آفریند. این نوع گردشگری بر غوطه ور شدن با یک مقصد خاص، فرهنگ، مردم، آداب و رسوم و تاریخچه آن تمرکز دارد. یادگیری تجربی اگر اغلب با گردشگری فرهنگی و گردشگری آموزشی همراه است و در میان کوله‌پشتی‌ها، دانش‌آموزان و گردشگرانی که به دنبال تجربه‌ای واقعی و عمیق از سفر هستند، محبوب است.

گردشگری افراطی

گردشگری افراطی که معمولاً به عنوان گردشگری خطرناک یا گردشگری شوک نیز شناخته می شود، عمل سفر به یک مقصد برای انجام فعالیت های شدید است. گسترش گردشگری ماجراجویی، این نوع سفر اغلب خطرناک تلقی می شود. از فعالیت‌های توریستی شدید می‌توان به پرش بیس در صخره در نروژ، بانجی جامپینگ آتشفشانی در چیلی و بالا رفتن از کوه هوآ در چین اشاره کرد.

گردشگری مد

گردشگری مد گردشگری است که حول مفهوم مد می چرخد. محبوب ترین نوع گردشگری مد شامل رویدادهای مد است، مانند هفته مد برلین یا Pitti Immagine Uomo. گردشگری مد نیز شاخه ای از گردشگری خرید است. در مفهوم گسترده‌تر، گردشگری اینستا می‌تواند مفاهیم گردشگری مد را نیز در بر بگیرد، به‌ویژه زمانی که اینفلوئنسرها برای تبلیغ لباس یا لوازم جانبی خاصی کار می‌کنند.

گردشگری باروری

گردشگری باروری شاخه‌ای از گردشگری پزشکی است که به موجب آن فرد برای درمان باروری به مقصدی سفر می‌کند. گردشگری باروری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بتوان درمان را در مکانی جایگزین برای خانه فرد با قیمت ارزان‌تر یا کیفیت بالاتر یافت. گردشگری باروری یکی از انواع گردشگری است که پس از کاهش درمان های IVF در NHS و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی خصوصی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

گردشگری فیلم

گردشگری فیلم که به آن توریسم صفحه نمایش نیز گفته می شود، زیربخشی از صنعت گردشگری فرهنگی است. این بر مفهوم ساخت و تولید فیلم متمرکز است، که به موجب آن گردشگران به دنبال بازدید از مکان‌هایی هستند که یا در فیلم‌ها نمایش داده می‌شوند یا جایی که ضبط فیلم انجام می‌شود. مقاصد محبوب گردشگری ناشی از فیلم عبارتند از: ساحل در تایلند، دوبرونیک و جزیره شمالی که در بازی تاج و تخت و پترا که به دلیل استفاده در ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی معروف است، به نمایش درآمده است. نمونه‌های مجموعه فیلم شامل استودیوهای هری پاتر در هرتفوردشایر، یونیورسال استودیو در کالیفرنیا و استودیو پاین‌وود در لندن است.

Flashpacking

Flashpacking بازی در اصطلاح Backpacking است. Flashpacking به سفر با کوله پشتی برای مدت طولانی اشاره دارد، درست همانطور که معمولاً با کوله پشتی همراه است. با این حال، یک بسته‌بندی فلش، آن‌طور که معمولاً یک کوله‌پشتی معمولاً به بودجه خود پایبند نیست. در عوض، آنها به طور کلی به عنوان ثروتمند یا با درآمد قابل تصرف قابل توجهی در نظر گرفته می شوند که مایلند در طول سفر خود خرج کنند. این یکی از انواع گردشگری کمتر شناخته شده است.

گردشگری غذایی

گردش در دنیای غذا ها می تواند یکی از بهترین تجربه های گردشگری باشد. گردشگری غذایی نمونه منحصربه فرد از انواع گردشگری فرهنگی است که می تواند شامل تجربه های به یاد ماندنی از نوشیدن ودکا روسی به همراه غذای مخصوص تا تجربه ی آشپزی در تایلند باشد. این نوع از گردشگری تنها شامل امتحان کردن غذا های خاص و سنتی یک کشور، شهر منطقه یا روستای نیست بلکه شامل آشنایی با تاریخ، فرهنگ و سنت های غذایی آن منطقه نیز می شود.

گردشگری باغ

باغ‌گردی عبارت است از بازدید از مکان‌هایی با اهمیت باغ‌داری. این می تواند شامل باغ های معروف، باغ های گیاه شناسی و باغ های کمتر شناخته شده باشد. همچنین می‌تواند شامل رویدادهای باغبانی، مانند نمایشگاه گل چلسی یا جشنواره ارکیده کیو و موزه‌های باغبانی باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا